måndag 25 januari 2016

Livsregler för en medelstor get av Ina Ekegård

En varm berättelse om att köra vilse

Titel: Livsregler för en medelstor get
Författare: Ina Ekegård
Serie: Fristående fortsättning på Schimpansen från Munkfors
Genre: Roman
Antal sidor: 209
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Idus
ISBN: 978-91-7577-054-3
Utgivningsår: 2014
Format: Kartonnage




Första meningen: I vanlig ordning låter det som om bussen har lösa delar och kommer att gå sönder, men i vanlig ordning gör den inte det. 

Handling: Sammanför ett psykfall med en dryg stekare, ett missbrukarbarn och ett CP. Placera dem i en ovanligt gammal bil och skicka iväg dem på en road trip genom landet. Lägg därtill en mörk hemlighet, en samling borttappade manuskript och en strävan att någon gång innan sommaren är slut, nå grekisk mark. Resultatet blir Livsregler för en medelstor get, en varm berättelse om att köra vilse.

Mitt omdöme: Det här är nog en bok som jag egentligen inte skulle ha läst, om det inte vore för att jag vann den i en utlottning. Nu är det så att jag tror på ödet eller vad man vill kalla det. Jag vinner ytterst sällan på lotterier, och jag såg många utlottningar på bokbloggar men jag deltog aldrig. Förutom i just denna. Och jag kände det på mig, för jag vann och boken var min. Än roligare blir det när mitt kinesiska stjärntecken råkar vara just geten. Man kan förstås tro vad man vill, men jag väljer att se det fina i alla sammanträffanden.

Den här boken är i sin enkelhet träffsäker. Inget komplicerat, utan bara naket, ärligt och rakt på sak om ungdomar och vad som kan hända när vi viker av en smula från vårt vanliga agerande. Vad vi då möter, och vad det gör med oss. Det är charmigt och igenkännande.

Man kommer karaktärerna, Julia och Patrik, väldigt nära inpå. Det är smärtsamt och sorgligt men också skrivit på ett roligt sätt. Och lättsamt. Ungdomligt. Som det står på baksidan är det ibland en liten skruvad berättelse. Men med full av hjärta!

Sammanfattningsvis var det en otroligt givande läsning, med ett förvånansvärt fint gestaltat budskap. En bok som gjorde mig glad!

Mitt betyg: 3 av 5

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir att du tyckte om den! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det var en fin liten bok! Glad att jag fick läsa den :)

      Radera