torsdag 7 januari 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 1

Bild lånad från Barnbokbloggen
Det känns lite festligt att jag kan hoppa på det här med att svara på bokbloggsfrågor, att jag är en av alla fina bokbloggare. Jag har inte riktigt smält det, men det känns superkul. Så här kommer den, veckans bokbloggsfråga som anordnas av barnboksbloggen lyder:

Kommer du att delta i någon boklig utmaning under 2016? Antingen någon av de som cirkulerar i bokbloggsvärlden eller någon som du gör bara för dig själv. Finns det någon läsutmaning som du skulle vilja genomföra om det bara funnits mer tid?

Jag har sett väldigt många roliga utmaningar som det finns möjlighet att hoppa på, och jag är otroligt sugen på att göra det. Bl.a världsomseglingen på 366 dagar. Men, just nu känns det lagomt att bara läsa de böcker som jag känner för. Inte låta någonting styra läsningen och bara gå efter läslust. Jag brukar försöka variera ändå.

Jag har märkt att jag får roligare lästid när jag inte planerar och styr läsningen för mycket. Bara att delta i läsalots och visa kommande läsning har nästan blivit för mycket. Så jag vågar mig inte på några utmaningar. Även om jag som sagt tycker det verkar roligt. Jag får glädjas åt er andra när ni tar er an dem! 

Men för mig själv har jag i varje fall bestämt lite (farligt att vara otydlig med löften...) att jag inte får köpa hem så många böcker på ett tag, och fokusera på att läsa ut dem jag redan har. Läsa fler än vad jag köper hem åtminstone. Så därför hoppade jag på Nellys projekt om hylltömning. Jag siktar även på att läsa klart de serier som jag har påbörjat.

Så årets utmaning blir helt enkelt att bara läsa efter behag och njuta av de fina böckerna jag har införskaffat (och säkert kommer införskaffa)!

5 kommentarer:

  1. Såklart ska man läsa det man har lust till! Risken med utmaningar är ju som sagt att man blir alltför styrd i sitt läsande...

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte ha något mål om du är sugen på att vara med på Världsomseglingen, det är helt okej att ta det som det kommer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahh jag är kluven, det låter roligt! Skönt om det blir mera fritt. Jag får fundera lite :)

      Radera
  3. Nu har det gått en hel vecka på det nya året och jag har inte köpt en enda bok än... so far so good ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha grymt ;) Bara att hålla i det då!

      Radera