torsdag 27 augusti 2015

Igår, idag, imorgon - Barbara & Stephanie Keating

Beskrivning: "Kenya 1957. Sarah, Camilla och Hannah växer upp i ett land som kämpar för sin självständighet. De har helt olika bakgrund då de möts på internatskolan, lovar varandra evig vänskap och blir blodssystrar. Men när deras ungdomliga idealism möter verkligheten utsätts vänskapen för påfrestningar som resulterar i konflikter, svartsjuka och missförstånd. Barndomslöften bryts och vännerna tvingas gå skilda vägar.
   Camilla gör en framgångsrik modellkarriär i 60-talets swinging London. Sarah, som har irländskt ursprung, skickas till universitetsstudier i Dublin men längtar ständigt efter att få återvända till Afrika. Hannah stannar i Kenya och övertar tillsammans med sin bror Piet familjens farm Langani, belägen mitt på det kenyanska höglandet med dess rika djurliv och bländande vackra natur. Men den fortsatta politiska oron i landet hotar både deras och farmens framtid.
   På var sitt håll behåller de tre unga kvinnorna drömmen om att återses när de ska fylla tjugoett - på sin favoritplats på jorden: Langani."
Den till synes tegelstenen till bok går trots allt lätt att läsa. Jag läste den i ett svep, med ständig fascination och ihärdighet. Även om boken inte har en extrem story, så kan jag ändå inte låta bli att läsa den. Jag vill veta hur de går för systrarna. Både vad gäller deras barndomslöfte men också i deras egna liv. Med alla de klassiska konflikterna som de möter, På något sätt fastnade jag.

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Det är en vacker historia. Fint språk och flytande text. Igenkänningsfaktor bland alla karaktärer är hög. Jag känner igen mig i deras väg in mot vuxenlivet. Det är också uppskattande att följa deras utveckling.

Jag upptäckte att den här boken är den första i en trilogi. De följande böcker heter: "a durable fire" och "in borrowed light". Jag hittade dem inte på svenska. Men när jag läste beskrivningen kände jag inte att det var något märkvärdigt (vad mer kan hända?), så just nu tänker jag inte läsa fortsättningen. Men man vet aldrig.
Mitt betyg: 4 av 5
Blood sisters | Barbara & Stephanie Keating
Wahlström & Widstrand | 2005 | 620 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar