måndag 31 augusti 2015

Flickan med glasfötter - Ali Shaw

Titel: Flickan med glasfötter
Författare: Ali Shaw
Serie: -
Genre: Utländsk skönlitteratur
Antal sidor: 318
Språk: Svenska
Originalspråk: Englska
Originaltitel: The girl with glassfeet
Översättare: Lisbet Holst
Förlag: Bra Böcker
ISBN: 978-91-7002-800-7
Utgivningsår: 2010 (2009)
Format: Inbundet

Första meningen: Den vintern skrevs det i tidningen om ett galeonliknande isberg som i knakande majestät flöt förbi klippkusten på St. Hauda´s Land, om ett snörvlande svin som förde vilsegångna fotvandrare ned från bergen och ut bland raukarna nedanför Lomdendol Tor, om en förbluffad ornitolog som räknade till fem albiner i en flock på två hundra kråkor.

Handling: Säregna saker händer på öarna i den avlägsna och snökalla skärgård som heter St. Hauda´s Land. Egendomliga bevingade varelser fladdrar förbi i de frusna myrmarkerna. Albinovita djur gömmer sig i de snöhöjda skogarna. Maneter lyser i havets djup. Och Ida MacLaird är sakta på väg att förvandlas till glas.
~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~
Kommentar: Vilken otroligt vacker bok. Tilltalande omslag, en mystisk värld och en spännande historia - en tjej som håller på att förvandlas till glas. Mina förhoppningar var goda, utan att inta en kritisk hållning.

När sista sidan nu är passerad kan jag säga att jag gillade boken!

Miljön är speciell. Oftast fascinerande och roligt med något nytt. Det gör det också mer acceptabelt att flickan håller på att förvandlas till glas. Jag menar - jag har ingen aning om vad som kan hända i den här världen. Om det hade varit verklighet, hade jag kunnat ana mig till ett svar eftersom hennes sjukdom då skulle kunna förklaras, någorlunda. Det kanske låter knepigt.

Varelserna som förekommer på ön, kan få mig att rynka lite på ögonbrynen ibland, men jag går annars vidare utan att fundera mer på dem. En annan kritik är att det ibland är svårt att förstå, och hänga med i några tillbakablickar - vad tillförde de?

Men åter till det vackra. Språket är stundtals lysande med sina träffsäkra meningar. Och jag ser mest till sagans budskap. Det sorgliga lyfter och tillför ett syfte, det gör boken viktig på ett sätt, utan att säga för mycket. Men på det sätt som karaktärerna utvecklas. Hur de i sin förälskelse och knappa tid ser till det som betyder något. Vad förglasningen gör med dem. En ljuvlig historia.

Mitt betyg: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar