lördag 29 augusti 2015

Höj din energi! - Sanna Ehdin


Sanna Ehdins bok "Höj din energi! - nyckeln till ett starkt, friskt och lyckligt liv", är fullproppad med tips, tänkvärdheter och tillvägagångssätt. Dessa vilar stadigt på både personlig erfarenhet och (framförallt) en vetenskaplig grund. Det finns så mycket smarrigt att jag måste gå tillbaka för att påminnas om allt igen. Så det är verkligen en handbok i gott liv. Men visst kände jag att det blev lite mycket information för att läsa från pärm till pärm (nu gjorde jag det), därav vikten av att kunna bläddra tillbaka. 

Jag tycker absolut att boken kan användas på flera sätt. Både att läsa från pärm till pärm. Men också som uppslagsbok, eller varför inte bara läsa det kapitel man känner för och vill fördjupa sig i.

Idag har många låg energi och det måste vi ändra på. Med en hög energi har vi ork och lust att arbeta på genom dagarna och må bra samtidigt. Vi håller oss friska och hälsosamma, med allt från det lilla till det stora. Våra drömmar tas på allvar och våra liv blir meningsfullt. Hela kroppen och sinnet sjunger av glädje. Vi har alla känt när vi har hög energi - då när vi är alldeles upprymd av lycka, förväntan och kraft - och det vill vi såklart hitta tillbaka till!

Det är mycket som jag känner igen från boken, men som nu stärktes ännu mer när jag fick en tydlig förklaring utifrån vetenskapliga perspektiv. Det som Sanna tar upp är bland annat våra tankar, energimedicin och energiflöde, mat, själskraft, vitalitet och relationer. Fast det känns inte som om jag gör boken rättvisa, den innehar så mycket och det tål att upprepas för det är så sant.

Jag gillar all den mängd som boken rymmer, med allt möjligt. Det känns nästan som om hela receptet finns här. Tonen och känslan mellan raderna är mycket trovärdig, hjälpsam, hoppfull och peppande.

Rent spontant är mina starkaste lärdomar från boken vikten av att äta så mycket grönt som möjligt, att andas genom näsan med djupa andetag så ofta som möjligt, viken av balans i livet, att göra det som gör mig glad och lustfylld, dansa och röra på mig samt själskraften att tro på mig själv och göra det som får det att pirra i magen - för det är också det som är menat för mig. Boken är en riktig skattkammare!


Mitt betyg: 5 av 5
Höj din energi! | Sanna Ehdin
Månpocket | 2010 | 330 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar