fredag 28 augusti 2015

Salvadoreña - Cecilia Samartin

"Det händer ofta att de som ägnar sig åt att sprida ljus till andra själva blir kvar i mörkret."

Titel: Salvadoreña
FörfattareCecilia Samartin
Serie: -
Genre: Utländsk skönlitteratur
Antal sidor: 364
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
OriginaltitelVigil: a novel
Översättare: Mia Ruthman
Förlag: Bazar
ISBN: 978-91-7028-191-4
Utgivningsår: 2012 (2009)
Format: Inbundet





Första meningen: När solen gick upp stod Ana i fönstret en trappa upp och spanade efter doktor Farrells bil.

Handling: Ana växer upp hos sin mamma i en liten by i El Salvador. Trots fattigdomen lever de ett bekymmersfritt liv, till den dag då inbördeskriget rycker närmare och landsbygden blir utsatt för en massaker. I ett slag förändras hennes liv. Ana lyckas fly undan kriget och ta sig till USA, där hon tar sin tillflykt till ett nunnekloster. Åren går och Ana växer upp till en from och vacker ung kvinna. Hon får anställning som barnflicka åt Jessie och Teddy hos den välbärgade men inte särskilt lyckliga familjen Trellis. Ana förstår snart att det bakom den blankpolerade fasaden i det lyxiga hemmet i Kalifornien döljer sig några ömtåliga själar. Mot sin vilja blir hon alltmer fascinerad av den stilige men inåtvände Mr Trellis...

Mitt omdöme: Den här boken kom till mig av en slump, men det är jag så glad för. Inte just för denna bok, men för författaren själv. Tydligen ska hon bara väldigt bra och nu har jag införskaffat mig fler av hennes böcker.

Jag kände god mod inför läsningen av den här boken. Början är stark och jag dras med i berättelsen. Men eftersom dalar intresset, jag lägger ifrån mig boken titt som tätt och kämpar mig igenom. Men mot slutet återfår jag nyfikenheten och jag läser snabbt ut boken, då med ett leende på läpparna.

Samartin skriver målande, det känns som om jag upplever historien på nära håll, jag är där med Ana. Det är både fascinerande och spännande men samtidigt frustrerande att Ana är så oskuldsfull. Hur tillbakadragen och välvillig hon är, nästan till överdrift. Men hennes uppfostran i klostret är såklart den bidragande faktorn. Det är lite vackert ändå. Hur hon tar sig an barnen är väldigt charmerande, jag hejar på henne.

Ett citat i början av boken av Moder Teresa ger mig dock en lättnad förklaring till bokens budskap. Där stod att "Det händer ofta att de som ägnar sig åt att sprida ljus till andra själva blir kvar i mörkret".

När jag lagt ifrån mig boken funderar jag på hur det nu kommer att gå för Ana och familjen Trellis. Det är både en vacker och mysig bok, men samtidigt sorglig.

Mitt betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar