fredag 18 september 2015

Hypnotisören av Lars Kepler

Titel: Hypnotisören
Författare: Lars Kepler
Serie: Joona Linna #1
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 572
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7001-758-2
Utgivningsår: 2011 (2009)
Format: Pocket





Första meningen: Erik Maria Bark rycks hastigt ur sin dröm när telefonen ringer.

Handling: I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det.
   Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet.
   Därmed bryter Erika Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig med hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.

Mitt omdöme: Hypnotisören är en nagelbitare. Jag fick slå handen för munnen titt som tätt av alla överraskningar. På en gång kastas jag in i boken och är fast. Språket är rappt och jag flyger fram genom sidorna. Men sedan ska tilläggas att jag sällan läser denna genre- så kanske är allt däromkring en nagelbitare för mig?

Handlingen och spänningen är det inget fel på, men å andra sidan kommer jag inte speciellt nära karaktärerna. Jag får bekänna mig med deras liv och brister, men inte mycket mer. Boken fokuserar på intrigen och alla de märkliga saker som händer, och sedan finns det inte plats för resten. Kanske hade det blivit överflödigt? Utan att ha speciellt mycket kännedom om denna typ av genre, så tycker jag ändå att Hypnotisören är en bra bok! Kanske rent av ännu bättre eftersom den fick mig på kroken?

Mitt betyg: 4 av 5

Hypnotisören har var med i "Smakbit på söndag".

Serien:
1. Hypnotisören
2. Paganinikontraktet
3. Eldvittnet
4. Sandmannen
5. Stalker

1 kommentar:

  1. Svar; Hihi förlåt! Jag svarar alltid här, men brukar kopiera svaret till den som kommenterats blogg så de vet att jag svarat :) Ska skriva upp den på listan över böcker att läsa! Ja, väldigt väldigt seg men den är absolut intressant. Åh, ska du flytta? Spännande! Tack, jag hoppas verkligen på att kunna inspirera folk, få dem att fundera och prata mer om det här. Självklart passar inte ett mer "downshiftat" liv alla och det är ju helt okej! Men jag tror det finns många som vill leva så utan att riktigt kanske inse att de är fast i ekorrhjulet och att det går att leva livet på ett annat sätt, eller så kanske det är svårt om man inte hör om någon annan som gör något liknande - så jag tror verkligen det är viktigt att prata mer om det.

    SvaraRadera