fredag 11 september 2015

Nytt i hyllan #1


Herre jisses här har jag gått loss på bokfronten! Jag var på Erikshjälpen igår och i en loppisbutik - kan ni ana hur många böcker jag köpte? 24 stycken. Det är en hel del det! Så det blir inga nya böcker för resten av året (minst), och nästa år har jag att göra... Men jag är alldeles salig, så ivrig att få börja läsa!

Jag vill inte trycka in alla i ett och samma inlägg, utan jag tror att jag delar upp det i 5 delar. Sorterade i ungefärliga teman. Den första delen kan jag ta nu med en gång! Det är:


Freja - Johanne Hildebrandt
Den här boken handlar om de personer som kom att bli våra nordiska gudar och gudinnor för nästan 3000 år sedan. "Freja" är första delen i sagan om Valhalla och handlar om Freja (kärleksguden) och Tor (krigsguden). Ska tydligen vara en riktig bladvändare.

Kampen om järntronen - George R.R. Martin
Ahh! Hur är det möjligt att jag hittade första delen i "Sagan om is och eld", i så fint skick dessutom! (och på svenska) Det gör inget att jag redan har sett serien, det ska bli så intressant att få läsa den. Kan knappt bärga mig.

Romarblod - Steven Saylor
Det här är en detektivhistoria från antikens Rom. Det låter ju spännande. Det är också del 1 i en serie om huvudpersonen Gordianus.

Frost - Roy Jacobsen
Handlar om en pojke född 993 som flyr från Island till Norge, efter att ha dräpt en mäktig hövding, och är med om massa äventyr. Författaren verkar vara en bra berättare (och då tänker jag på Hosseini som också är det, och "Flyga drake" älskade jag, så den här är nog också bra).

Har ni läst någon av dessa? Hur var dom? Är det lika dant för er på loppisar, fullt ös?
Det här fick bli del 1 i mitt massiva second hand köp, del 2 kommer snart...

Till sist vill jag bara önska er en trevlig läshelg, eller vad ni har för annat skoj för er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar