tisdag 8 september 2015

Konsten att vara snäll - Stefan Einhorn

"Livet är så vist inrättat att ingen på allvar kan försöka hjälpa en annan utan att hjälpa sig själv."


Titel: Konsten att vara snäll
Författare: Stefan Einhorn
Serie: -
Genre: Facklitteratur
Antal sidor: 201
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7232-070-3
Utgivningsår: 2010 (2005)
Format: Pocket

Första meningen: När jag kom in på mottagningen på morgonen märkte jag genast att stämningen var upprörd.


Handling: Begreppet "snäll" kopplas ofta till egenskaper som dumhet, naivitet och undergivenhet. Stefan Einhorn lägger en helt annan innebörd i ordet: "För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta". Den snälla människan är minst av allt dum, tvärtom mycket klok, eftersom hon förstått att det vi gör för andra gör vi också för oss själva.
   Men snällhet är en egenskap som måste förvaltas med gott omdöme. Att vara snäll på ett äkta, positivt och gott sätt är verkligen en konst.
   I Konsten att vara snäll skriver Stefan Einhorn bland annat om vad äkta snällhet innebär och om de motkrafter som kan hindra oss från att vara snälla. Han redogör också för vetenskapliga studier som visar att snällhet lönar sig och ger handfasta råd om hur man kan tillämpa detta i vardagslivet.
   Snällhet är det största vi kan erbjuda vår omvärld - och oss själva."

Kommentar: Det här är en fin lättillgänglig liten bok som borde läsas av alla. Författaren redogör inte bara för vad det faktiskt innebär att vara snäll, utan ger begreppet också en ordentlig skjuts till skyarna. Jag kan inte annat än att hålla med.

Den här boken påminner om Susan Cains bok "Tyst", som liksom Einhorn går till botten och omdefinierar begrepp, då vad "introvert" innebär. En recension från den boken hittar du här.

Visserligen är jag redan innan första sidan enig med honom om att det är bra att vara snäll, men vid sista sidan har jag samlat på mig så otroligt många anledningar till att faktiskt vara det. Det fanns mängder med exempel, förslag, historik och inspiration. När jag läste hade jag ett leende på läpparna och kände hoppfullhet, så skönt med en sådan bok emellanåt! Jag gillade verkligen den här boken.

Mitt betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar