onsdag 23 september 2015

Kampen om järntronen - George R.R Martin

Titel: Kampen om järntronen
Författare: George R.R Martin
Serie: A song of ice and fire #1 / Sagan om is och eld #1
Genre: Fantasy
Antal sidor: 715
Språk: Svenska:
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: A game of thrones
Översättare: Louise Thulin
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-051-7
Utgivningsår: 2014 (1996)
Format: Pocket





Första meningen: Morgonen hade randats klar och kall med en friskhet i luften om förebådade slutet på sommaren.

Handling: Robert Baratheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden, och Robert besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed.
Efter en lång tid av fred samlar sig kungen Roberts fiender både i Norden och i Södern, och intrigerna leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder.
Vi befinner oss i riket Västeros, även kallat "De sju konungarikena". Även om det förekommer klassiska fantasyingredienser som exempelvis drakar, så är detta framförallt en berättelse med politiska intriger, maktspel och starka karaktärer. Inga hjältar är alltigenom goda, och det slutar inte alltid lyckligt.

Mitt omdöme: Var det värt att läsa boken när jag redan var bekant med serien? Skulle det vara annorlunda? Och hur skulle boken egentligen vara?

I den första boken i "Sagan om is och eld" får vi lära känna karaktärerna innan de kastas in i sina äventyr. Precis som det brukar vara är boken bättre än filmen (serien), jag fick lite nya ögon för Jon, Tyrion, Daenerys och alla de andra. Jag blev mer insatt, det kändes som om jag fick gå bakom kulisserna. Jag fick veta deras innersta tankar och känslor. Och det var underhållande. Det är fascinerande att läsa om vad de är beredd att offra, vad de håller fast vid allra längst och vilka öden som väntar dem. Jag älskar baksidestexten "inga hjältar är alltigenom goda, och det slutar inte alltid lyckligt", det är boken/serien i ett nötskal. Allt kan hända, och det är så nervkittlande.

Visst kunde det bli lite tråkigt ibland när jag redan visste vad som skulle hända. Men trots det ökade hjärtslagen och läshastigheten i takt med spänningen.

Det är en fantastisk bok, storslagen. Jag blev glatt överraskad över hur tillfredsställande språket var, det var så vackert. Perfekt kändes det som. Varje kapitel fokuserar på en karaktär, och hur väl det anpassades var fantastiskt. Det är sådan skillnad på romantiska Sansa och egensinniga Arya.

Ännu en bonus för den skraja mig är att det var så mycket skönare att läsa om alla grymheter. På film blir sådant så mycket värre när hastigheten inte kan stoppas, att höra alla ljud (prasslet i buskarna och dödsskrik) och se det med egna ögon (blod och halshuggningar). Usch...

Och som svar på mina tveksamheter - ja det var värt att läsa boken trots att jag redan kände till historien. Och ja det var annorlunda, för nu känns det som om jag på riktigt varit i Västeros. Det är verkligen en upplevelse. Jag ser fram emot fortsättningen!

Mitt betyg: 5 av 5

Kampen om järntronen har även varit med i "En smakbit på söndag"

Serien:
1. A game of thrones
2. A clash of kings
3. A storm of swords, part one: steel and snow
3. A storm of swords part two: blood and gold
4. A feast for crows
5. A dance with dragons, part one: dreams and dust
5. A dance with dragons, part two: after the feast
6. The winds of winter (ej utkommen)
7. A dream of spring (ej utkommen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar