tisdag 3 november 2015

Att skriva med glädje av Kim M. Kimselius

Drömmar gör människan lycklig.
När drömmen inte uppfylls blir många olyckliga.
Jag börjar drömma om något annat och behåller lyckan!
- Kim M. Kimselius

Succéförfattarens bok till oss med författardrömmar är fylld med tips och tänkvärdheter. Hur hon gjorde och varför, genom resans gång. Extra roligt var det när hennes man minsann skulle avslöja att hans fru var författare, varpå hon gav honom blåmärken för hon skämdes så. Men han sa att "om man skriver så mycket som du gör Kim, då är man författare var sig man har gett ut en bok eller inte". Tur var väl det att han gav henne en liten spark i baken, om man säger så. Idag har hon gett ut 23 böcker på 15 år och hennes debut började med 11.000 sålda böcker på en vecka. Nog var hon författare!
Kim börjar och tydliggör sedan genom hela boken magin bakom Sagans kraft och Ordens makt. Inte minst hennes otroliga glädje för att skriva, vilket också är bokens titel. Hon lever sig helt in i böckernas världen och det är verkligen inspirerande.

Boken är fylld med små kapitel som vardera rör alla delar i ett författarskap. Först om Kims egen resa. Sedan det som rör skrivprocessen, som allt från tro och hopp, till disciplin, skrivkramp, idé, personer och gestaltning, synonymer, spänning och överraskning etc., och med exempel från hennes böcker (det gillade jag!). Sedan vidare till korrekturläsning, manusinskick, förlag, tryck, försäljning, marknadsföring, föreläsningar osv. Det finns allt.

Boken kan läsas från pärm till pärm, vilket jag gjorde. Men den fungerar också utmärkt som en uppslagsbok. Jag kommer garanterat gå tillbaka och bläddra i den senare.

Det finns en hel del böcker om att skriva. Men jag ville ha någon lättillänglig, geniun och varm. Efter att ha kikat en del på Kims blogg, förstod jag att hennes bok skulle passade utmärkt, och jag är mycket nöjd. Det spelar ingen roll att jag inte önskar skriva en sådan bok som hon gjort, jag ville fånga kärnan och känslan för skrivandet och få massor med tips och råd. Och det har jag verkligen fått.

Det är klart att jag rekommenderar den här boken för alla som vill skriva med glädje!

PS. Det här är en recension som jag skrev för länge sedan, men ville såklart att den skulle finnas med i min recensionssamling här på bloggen, speciellt nu när det är nanowrimo-tider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar