torsdag 5 november 2015

Nytt i hyllan #7

Major Pettigrews sista chans, Det broderade hjärtat, Heligt guld, Här på jorden
David och Goliat, Glitterscenen, Kärlek vänskap hat, Divergent, Vi 

Vet ni vad? Jag har några nya böcker att visa upp! Det är resultatet från några second hand rundor den senaste tiden. Jag har gått med ledorden vackra omslag, intressant handling och/eller nyfiken på författaren/boken. Med andra ord kunde mycket falla inom det... men dessa har hittat hem till mig:

Major Pettigrews sista chans - Helen Simson
Handlar om pensionären Major Pettigrew som har en lugnt tillvaro tills mrs Ali ringer på dörren. Till ytan har de inte mycket gemensamt, men snart upptäcker de att de delar kärleken till böcker och trivs i varandras sällskap. Men kan den växande vänskapen överleva omgivningens motstånd och deras egna tvivel? Boken är en varm och humoristiskt romeo och julia-saga om kulturkrockar och kärlek på äldre dar.

Det broderade hjärtat - Carole Martinez
Jag får inte så mycket grepp om handlingen men den är (förutom vackert omslag) en storslagen sång om sinnlighet och våldet. Denna debutbok får lovord som begåvad, storslaget, poetisk styrka och oroande sanning.

Heligt guld - David Gibbins
Boken handlar om ett skeppsäventyr på jakt efter en skatt, de måste också hinna före nazisterna. Spelet handlar inte bara om ekonomisk vinning utan lika mycket symbolvärdets vikt i guld.

Här på jorden - Alice Hoffman
Helt otroligt fint omslag, som jag gillar det! På framsidan står det "I himlen och i våra drömmar är kärleken enkel och underbar. Men helt annorlunda här på jorden...". Boken handlar om March Murray som kommer tillbaka till sin uppväxtstad och gamla minnen tränger upp, också känslorna för pojken Hollis som hon en gång var så kär i. Men är det möjligt att leva med en kärlek som förtär och bryter ner? March finner svar som är hjärtslitande och förödande. Jag är beredd att kasta mig på denna bok med en gång!

David och Goliat - Malcolm Gladwell
Är en fackbok som handlar om hur det är att vara en underdog. 

Glitterscenen - Monika Fagerholm
Jag ser nu att det är fortsättningen på Den amerikanska flickan (som jag bävar inför, den verkar svår). Dock är den fristående, än så länge lockar den mer.

Kärlek, vänskap, hat - Alice Munro
Hyllad nobelpristagare. Kvinnorna står i centrum och boken handlar om drömmar och ambitioner, kärlek och otrohet samt det pris som kvinnor får betala för att leva på sina egna villkor.

Divergent - Veronica Roth
Tanken på denna bok ville inte släppa mig så när jag dagen efter såg den på hyllan tog jag det som ett tecken... På nått vis började jag se filmen för ett tag sen men kom inte långt innan jag tröttnade. Men lovorden jag hört har fått mig nyfiken på boken.

Vi - David Nicholls
Hans bok En dag var charmig, så jag ser fram emot denna. Verkar härligt underhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar