måndag 16 november 2015

A clash of kings - George R.R Martin

Titel: A Clash of Kings
Författare: George R.R Martin
Serie: A song of ice and fire #2
Utgivningsår: 1998
Antal sidor: 873
Första meningen: At Winterfell they had called her "Arya Horseface" and she´d thought nothing could be worse, but that was before the oprhan boy Lommy Greenhands had named her "Lumpyhead".

Handling: From the ancient citadel of Dragonstone to the forbidding lands of Winterfell, chaos reigns as pretemders to the Iron Throne of the Seven Kingdoms stake their claims through tempest, turmoil and war.
As a prophecy of doom cuts across the sky - a comet the colour of blood and flame - five factions struggle for control of a divided land. Brother plots against brother and the dead rise to walk in the night.
Against a backdrop of incest and fratricide, alchemy and murder, the price of glory is measured in blood.
~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  
Mitt omdöme: Jag misstänker att jag inte kan göra en fullt rättvis bedömning av den här boken, eftersom jag märkte att jag var ovan att läsa på engelska. Vilket är synd. Det gick långsamt och förmodligen fick jag inte samma kontakt med storyn som jag hade kunnat fått. För när jag läste första boken i serien, recension här, blev jag helt fascinerad och tyckte det var en väldigt spännande läsning.

I den första boken ställdes allt på sin spets och situationen skakas om. I den här andra boken utbryter tumult och kungarna gör sig beredd att lägga beslag på järntronen. Det är spännande, givetvis, men jag hade ibland svårt att gripas med i dramatiken. En annan bidragande faktor kan vara att jag redan vet vad som kommer hända, i och med att jag sett serien.... jag hade inte så goda förutsättningar.

Men! Det är en häftig saga som Martin berättar. Väldigt läsvärd, storslagen. Karaktärerna är enastående och bokens absoluta styrka. Hur de integrerar med varandra skapar alltid intressanta dialoger och handlingar. Och det var givande att också få ta del av personernas tankar, som kan vara svårt på tv. Bokens roligaste karaktärer att läsa om var nog Tyrion, och Arya.

Det rymmer också en del extrabitar att läsa som inte tagits upp i serien, vilket var spännande. Jag undrar fortfarande hur det skulle vara att läsa utan att ha sett serien, att inte veta vad som händer. Å andra sidan, det är mycket att hålla reda på så det har jag redan med mig.

Det var under den sista tredjedelen av boken, när jag sträckläste, som jag satt fastnaglad och kunde verkligen dras med. Då hade jag också hunnit vänja mig vid engelskan. Ibland var det så spännande att jag bara ville skrika, slog handen för munnen över den överraskningen som drabbade mig - igen, jag måste ha glömt några detaljer (och tur var väl det!).

Mitt betyg: 4 av 5

Serien:
2. A clash of kings
3. A storm of swords, part one: steel and snow
3. A storm of swords part two: blood and gold
4. A feast for crows
5. A dance with dragons, part one: dreams and dust
5. A dance with dragons, part two: after the feast
6. The winds of winter (ej utkommen)

7. A dream of spring (ej utkommen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar