Jag är mitt uppe i skrivande av min lilla nanowrimo-novell. Men ganska snart efter att jag började knapra på den så upptäckte jag ett problem. Mina dialoger var platta och rent av trista. Hur skulle jag få dem mer intressanta?
Svaret fick jag när jag lyssnade på ett podavsnitt av en man som heter Brad Reed under en promenad. I hans podcast, Inside Creative Writing, gick han djupare in på vad dialoger betyder, åtminstone vad de bör betyda, och hur man kan gå till väga för att få dem mer dynamiska och intressanta. Att det är mer än bara två personer som pratar med varandra. Precis vad jag behöver! Avsnittet hjälpte mig att lyfta blicken lite för dialoger och jag fick med mig lite knep för hur jag kan utveckla dem.
Så här kan hans podavsnitt sammanfattas:
Svaret fick jag när jag lyssnade på ett podavsnitt av en man som heter Brad Reed under en promenad. I hans podcast, Inside Creative Writing, gick han djupare in på vad dialoger betyder, åtminstone vad de bör betyda, och hur man kan gå till väga för att få dem mer dynamiska och intressanta. Att det är mer än bara två personer som pratar med varandra. Precis vad jag behöver! Avsnittet hjälpte mig att lyfta blicken lite för dialoger och jag fick med mig lite knep för hur jag kan utveckla dem.
Så här kan hans podavsnitt sammanfattas:
Det talas om att texten måste bestå av en naturlig dialog, men en naturlig dialog är inte alltid en naturlig (bra) dialog i fiktionen. Det blir helt enkelt tråkigt att läsa. Dialogerna är också en del av alla actionscener i texten. De skapar en dynamik och får oss att bry oss om karaktären. Brad såg först inte dialogerna och den konversation som hans karaktärer hade mellan varandra som någon actionscen.
Vem styr dialogen? Först tänkte han att det var han själv såklart, författaren. Det var han som visste hur det skulle föras fram, hur det skulle sluta osv. Men så enkelt är det inte. Men vaddå, om det inte är författaren som styr, vem är det då? Karaktärerna! De har sina egna mål, motivationer och drivkrafter - det är inte författarens avsikter med texten som ska styra. Det är nyckeln. Dina karaktärer vill inte alltid uppnå det du som författare vill att de ska göra. Det här räddar dialogerna från att bli platta, förutsägbara och livlösa. Karaktärernas mål går före dina mål som författare, och, vad läsaren förväntar sig.
Brad Reed vill att innan dialogerna skrivs, så fundera över karaktärernas mål. Dessa får inte vara densamma som vad den andra karaktären vill uppnå. För då blir det ingen spänning. Det måste finnas en konflikt, och det behöver inte vara ett fysiskt slagsmål, det behöver inte ens vara en konflikt alls - bara att de vill uppnå olika saker.
Han tipsar om att skriva dialogerna så frånkopplade karaktärerna emellan som möjligt. Som om de inte pratar alls med varandra, att de är så upptagna med vad de själva säger. Gå sedan tillbaka och titta på hur de kan skapas lite mer kontakt mellan det som de säger - kanske ett litet ord eller en nyans som tillför en liten sammanlänkning dem emellan. Ett tips är också att skriva en liten rad, bara för författaren själv, om hur de reagerar - hur de svarar på vad som sades, missförstår de kanske, lyssnar de ens osv.
PS. Det är en utmaning i sig att skriv 50.000 ord på 30 dagar, så den här kvalitén får jag finjustera på efter Nanowrimo, denna månad handlar ändå om kvantitet. Men, för mig var det här värdefull hjälp.
Jag känner mycket igen mig i det här sättet att skriva dialoger. Tidigare har jag egentligen aldrig funderat över hur det kommer sig att jag alltid gillar mina dialoger. Det är precis som du säger. Jag brukar alltid gå in i texten med en tanke om vart historien ska gå åt för håll, men det är sällan som jag når målet när jag vill. Karaktärerna lever sina egna liv och jag har väldigt svårt att styra över vem som säger vad och vad som kommer ur deras munnar. Kanske är det ett tecken på att jag skriver "levande" personer?
SvaraRaderaMycket bra skrivtips som i alla fall gav mig ett nytt perspektiv att se på det hela med dialoger :)
Det låter jättebra att dina dialoger blivit levande och går sina egna vägar :) Det blev plötsligt väldigt mycket roligare att skriva dialoger nu när man inte vet vad som ska hända!
Radera