tisdag 6 oktober 2015

Blå dahlia - Nora Roberts


Titel: Blå dahlia
Författare: Nora Roberts
Serie: In the garden #1 / Harpers handelsträdgård #1
Genre: Utländsk skönlitteratur
Antal sidor: 359
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Blue dahlia
Översättare: Tove Janson Borglund
Förlag: Albert Bonnier
ISBN: 978-91-43-01254-5
Utgivningsår: 2004
Format: Indunden

Första meningen: Hon brände vid gräddsåsen.



Handling: Tillsammans med sina två små livliga söner flyttar den unga änkan Stella Rothchild tillbaka till sina barndomstrakter i södra USA. Här har hon fått både jobb på familjens Harpers handelsträdgård och bostad i det anrika huset. Hon avskräcks varken av huset eller av dess ägarinna; den stentuffa Roz Harper. I närheten bor också den oborstade men snygge landskapsarkitekten Logan Kitridge. Snart inleder Stella och Logan en het romans.
   Men det finns någon som inte är glad åt deras kärlek... Ett kvinnligt andeväsen stör ofta Stellas nattsömn. Kan hon vara någon som tidigare bott på Harperegendomen? Vad finns i kvinnans förflutna som inte lämnar henne någon ro? 

Kommmentar: Det var så ljuvligt att få sväva bort till från höstens annalkande kyla till sommarens friska vindar och grönskande marker. Till Harpers handelsträdgård kommer Stella som nyanställd och nyinflyttad, och möter den självständiga kvinnan Roz, den läckra Logan och unga, gravida Hayley. Deras liv korsas och sätter dem vardera på nya stigar vilket var härligt att läsa om.

Det här var min första Nora Roberts bok och jag tyckte den var otroligt mysig. Charmig och romantisk. Jag hade inga förväntningar alls utan tänkte ta det som det kommer. Men efter bara några sidor blev jag väldig glad. Det var tillfredsställande och lättillgänglig läsning. Bra flyt och vackra beskrivningar. Enkelt men väl.

Boken har alla ämnen som jag gillar. Trädgårdar. Romantik. Tre kvinnor som möts efter uppbrottet med sina gamla liv. Och så detta spöke - även kallad Harperbruden. Det var alldeles lagom kusligt för mig emellanåt.

Fast boken lämnar inga nyfunna insikter eller tankar. Det var mest en trevlig lässtund, men utan att vara dåligt för det! För det var ofta som jag satt och smålog för det var så gulligt, och mot slutet blev jag ganska rörd vid ett tillfälle. Jag ser fram emot fortsättningen i denna trilogi, jag vill veta hur det går för dessa kvinnor.

Mitt betyg: 3 av 5

Här finns en smakbit.

Serien:
1. Blå dahlia
2. Svart ros
3 Röd lilja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar