fredag 9 oktober 2015

En karta över omöjlig längtan - Anuradha Roy

"´En vertikal världskarta´, sa han medan hans fingertoppar följde de längsta linjerna i min handflata. ´Med breda floder av längtan, höga berg av ambition!´"


Titel: En karta över omöjlig längtan
Författare: Anuradha Roy
Serie: -
Genre: Utländsk skönlitteratur
Antal sidor: 366
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: An atlas of impossible longing
Översättare: Ann Björkhem
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-43-01320-7
Utgivningsår: 2008
Format: Inbunden





Första meningen: Det varma eldskenet lyste upp den öppna platsen i centrum av hyddor med halmtak, och palmbladsbägare med toddy gick från hand till hand.

Handling: De växer upp tillsammans, två barn som finner varandra när andra övergivit dem. Hon är en djärv och påhittig liten flicka. Han är en föräldralös pojke, intelligent, vetgirig och obrottsligt lojal mot henne. De är bästa vänner - fabrikörens sondotter Bakul och den föräldralöse pojken Mukunda. Men med tiden djupnar känslorna, och då förändringen upptäcks blir konsekvenserna smärtsamma. Hastigt fattas beslutet att skilja dem åt.

Kommentar: I En karta över omöjlig längtan får vi följa en indisk familj i tre generationer. Boken är även uppdelad efter dessa tidsperioder, där varje del har en egen handling. Först kunde jag tycka att det gjorde berättelsen alltför spridd och ogreppbar. Men samtidigt ger det ett djup och fångar ett annat perspektiv.

Men det är så synd, för berättelsen når inte fram till mig. Den känns alldeles för sporadisk och opersonlig. Jag frågade mig hela tiden när jag läste, varför ska jag bry mig? Jag saknar en form av spänning och förväntan. Att som läsare bli lite mer involverad. Det som gjorde att jag ändå läste ut den, även om det var ett kämpigt tragglande mot slutet, var för att 1. omslaget är så fint, 2. jag gillar språket samt 3. det kan vara en fin historia. Men nej, boken berör mig inte, jag förstod mig inte på den, men kanske finns det andra som skulle göra det.

Boken är en lågmäld, svävande och rundad berättelse om just längtan - om du förstår vad jag menar. Jag tycker ändå att den var vacker, men hade önskat mer glöd.

Mitt betyg: 1 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar