onsdag 21 oktober 2015

Grottbjörnens folk av Jean M. Auel

Titel: Grottbjörnens folk
Författare: Jean M. Auel
Serie: Jordens barn #1
Genre: Historisk roman
Antal sidor: 538
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Clan of the Cave Bear
Översättare: Mikael Mörling
Förlag: Bra böcker
ISBN: 91-7133-942-6
Utgivningsår: 2002 (1980)
Format: Kartonnage





Första meningen: Det nakna barnet sprang ut från det hudtäckta vindskyddet och ner mot den steniga stranden där den lilla floden gjorde en krök.

Handling: Cromagnonflickan Ayla är bara fem år när hennes föräldrar dör vid en jordbävning. Alldeles ensam vandrar hon genom skogen, frusen, hungrig och svårt skadad efter en attack från ett grottlejon. Hon möter en grupp människor, en neanderthalklan, som kallar sig Grottbjörnens folk och blir omhändertagen av deras medicinkvinna Iza. Ayla börjar så småningom känna sig som en medlem av klanen. Men i takt med att hon växer upp och mognar upplever klanmedlemmarna hennes annorlunda sätt att tänka som ett hot mot deras traditionsbundna levnadssätt. Hon blir en inträngling som anses hota klanens existens och hon dras in i brutala och livsfarliga maktstrider.

Mitt omdöme: Det tog inte lång tid att sjunka in i boken och fastna för den. Det är lätt att engagera sig med Ayla och hennes klan. Det är hela grundtanken med boken som jag gillar - om någon som är annorlunda. Här kan vi verkligen snacka om kulturkrock. Ayla är så olik hennes klan, och det gör upphov till mängder med situationer där hon hamnar i konflikter med både dem och sig själv.

Auels sätt att berätta är också något jag uppskattar. Bland handlingen och karaktärerna väver hon också in omfattande beskrivningar om miljön, tidsepoken och hur allting fungerade då. Jag tycker inte alls att detta är överflödigt utan något som jag läste med stort intresse. Men visst tar jag hela tiden hänsyn till att ingen egentligen kan veta hur det faktiskt var. Men det är ändå just av den anledningen som det är imponerande att hon överhuvudtaget har gestaltat allting, och så väl.

Ibland är det ganska uppenbart och lätt att lista ut hur olika situationer ska sluta. Dialogerna kan också ibland vara onödigt långa. Men det är ändå charmigt att läsa om. Och eftersom det handlar om en tid så långt ifrån sin egen och om ett levnadssätt så annorlunda, är det ofta som jag irriterar och förargar mig kring hur de beter sig. Det är härligt att bli upprörd!

Sammanfattningsvis var det en fascinerande läsupplevelse om en tid långt från vår egen. Ett annorlunda levnadssätt men ändå igenkännande personligheter.

Mitt betyg: 4 av 5

Serien:
1. Grottbjörnens folk
2. Hästarnas dal
3. Mammutjägarna
4. Stäppvandringen
5. Nionde grottan
6. De målade grottornas land

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar