fredag 2 oktober 2015

Freja - Johanne Hildebrandt

Titel: Freja
Författare: Johanne Hildebrandt
Serie: Sagan om Valhalla #1
Genre: Historisk roman
Antal sidor: 378
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Månpocket
ISBN: 91-7001-084-6
Utgivningsår:  2003 (2002)
Format: Pocket





Första meningen: Det var stilla, alltför stilla.

Handling: Kriget närmar sig Vanaheim. Gårdar bränns och plundras av asar som trängt in i landet österifrån. Prästinnan Freja reser till fienden i ett sista försök att mäkla fred. Men mötet med hövdingasonen Tor förändrar allt. För en mer förbjuden kärlek har aldrig funnits.
   Freja - Sagan om Valhalla är en andlös spännande berättelse fylld av lidelse och magi. Johanne Hildebrandt andvänder sig skickligt av våra fornnodiska myter när hon berättar om människorna som blev våra gudar och gudinnor: Freja, Tor, Oden, Loke och de andra. Följ med tillbaka till bronsåldern, Sverige för 2700 år sedan, till en värld fylld av bortglömda drottningar, legender och hjältinnor.

Mitt omdöme: Johanne Hildebrandt har skapat en hel värld om våra mytomspunna nordiska gudar och gudinnor - Freja, Tor, Oden, Loke och de andra. Det är bronsåldern i Sverige för 2700 år sedan och jag måste säga att jag var enormt förväntansfull på den här boken. Tänk så spännande, jag som gillar den nordiska mytologin. När boken baseras på våra legender, blir det nästan samma sak som att läsa om en sann historia. Även om det i sig inte är detsamma. Men jag låter mig ändå tro att det var så här det kunde ha gått till. Det gav åtminstone boken en extra tjusning.

Freja har temperament, hon är säker på sin sak men ställs inför situationer som trotsar hennes folk och hennes egna föreställningar. Skillnaden mellan Freja och Tor är charmerande att läsa om, det är både tragiskt men också komiskt. De kommer från olika släkter och har olika förhållningssätt på världen.

Det är magi, överlevnad, maktkamper och blodsband. Det är medryckande och fascinerande. När jag läste såg jag framför mig dessa gudar. Men det är inte så att boken känns överjordisk, tvärt om tycker jag, de var människor med kärlek och hat, oroligheter och drömmar. Jag fick en glimt av våra nordiska gudar och gudinnor, och det var häftigt. Det här är en bok som man sträckläser.

Ett extra plus för författarens historiska genomgång och tankar (om tidsperioden och platserna) när sista sidan var passerad.

Mitt betyg: 4 av 5

Serien:
1. Freja
2. Idun
3. Saga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar