söndag 11 oktober 2015

Någonstans inom oss - Kajsa Ingemarsson

Titel: Någonstans inom oss
Författare: Kajsa Ingemarsson
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 374
Första meningen: Det var ont om parkeringsplatser så här sent på kvällen.

Handling: "En sen höstkväll står en kvinna ensam på en klippa i Stockholm. Bakom sig har hon äktenskap, framgång och pengar, framför sig ett stup högt nog att krossa den som faller. Rebecka har bestämt sig, och i samma stund som hon släpper taget skulle historien kunna vara slut. Istället är det först då den börjar, och någonstans mellan himmel och jord tvingas hon möta det hon gjort allt för att undvika." 

Mitt omdömeDet här är en bok som väcker tankar och funderingar på döden och livet. Om att möta rädslan i vitögat, men också att släppa taget om det dyrbara. Den är sorglig och djup, hoppfull och vacker. Jag både grät och skrattade när jag läste den.

Handlingen är speciell, jag har aldrig läst något tidigare utifrån det här perspektivet, och det gör det väldigt intressant. Det är spännande att följa Rebecka. Att se henne handskas med situationen. Ibland blir jag arg på henne när hon inte förstår. Men samtidigt tänker jag mig in i hur jag själv skulle reagera i en sådan situation. Om det ens är möjligt? Det är skrämmande. Å andra sidan, hur långt är vi beredd att gå när hela vårt väsen är bergssäker på sin sak? Det krävs mod för att rubba det.

Samtidigt som boken behandlar lite djupa frågor, så är den också lättillgänglig och underhållande. Tänkvärd. Läsvärd.

Mitt betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar