tisdag 13 oktober 2015

Kinesen av Henning Mankell

Titel: Kinesen
Författare: Henning Mankell
Serie: -
Genre: Deckare
Antal sidor: 581
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Leopard förlag, Pocketförlaget
ISBN: 978-9186067-55-7
Utgivningsår: 2008
Format: Pocket

Första meningen: Skare, sträng kyla.



Handling: I den lilla byn Hesjövallen har 19 människor slaktats på det mest bestialiska sätt. Alla är mycket gamla och de har gått en fruktansvärd död tillmötes. Undantaget är en 12-årig pojke som dödats i sömnen. Polisen säger att endast en fullständig vettvilling kan ha utfört något så fruktansvärt. Det enda spår som finns efter gärningsmannen är ett rött sidenband som hittats på mordplatsen.
   När domaren Birgitta Rosling läser om dådet inser hon att hon är släkt med några av offren. Och ju mer insyn hon får i utredningen desto säkrare blir hon på att detta inte är en galnings vansinnesdåd. När hon försöker ta reda på vad som egentligen hänt i den lilla byn dras hon aningslöst in i et världspolitiskt spel där hennes eget liv är hennes insats.

Kommentar: Jag fick reda på att Henning Mankell avlidit här om veckan, så otroligt tråkigt att det var cancer som avslutade hans liv tidigare än tänkt. Må han vila i frid. Men som den författare han är kom jag att tänka på en av hans böcker som jag har i bokhyllan, oläst, och ville genast välja den härnäst. Samtidigt kan jag känna att sånt där är så tragiskt, att det inte är förrän efter hans död som det blir aktuellt att läsa hans verk... men bättre sent än aldrig. Jag ska dock medge att kriminalromaner och deckare inte är min smak, men det var ändå något hos den här boken som lockade när jag köpte den för en massa år sedan.

Fick också höra att författaren skriver kriminalromaner mer samhällskritiskt och involverar historien i ett bredare perspektiv, till skillnad från de flesta andra i genren som mest handlar om ett dåd och en polis med ett trassligt kärleksliv. Så därför kändes Mankell som en brygga mellan mig och denna typ av genre.

Men nog om detta, vad tyckte jag om Kinesen då?

Alltså, det var en sån otrolig upplevelse att få läsa den! Vilken resa. Fascinerande och otroligt intressant. Jag blev lite golvad. Väldigt överraskad.

Möjligen var boken en aning lång, samtidigt som jag undrar om den hade varit densamma om den hade kortats av. Nu har jag fått tagit del av så otroligt mycket. Det är en enorm komplexitet. Boken är väldigt skickligt uppbyggd.

Jag gillar hur den är skriven. Det är ett naturligt fly och lätt att fastna. En dold spänning som smyger sig på och gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken. Måste också säga att jag blev förtjust över att kapitlen ibland avslutades med en kort miljöbeskrivning. Det var en skön kontrast till de ibland olidligt spännande avsluten som får en att tappa andan.

Boken är så mycket mer än ett brutalt mord i en svensk by, och en svensk domare som blir involverad. Det handlar om Kina och dess maktposition, och vad det innebär. Det är många tankar som väckts när jag läst boken. SPOILER (markera om du redan läst boken) om inte det som hände med Ya Ru i slutet hade hänt, så hade var varit rädd för den där mannen och alla kineser precis som Birgitta var...

Mitt betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar