onsdag 14 oktober 2015

Fjärilseffekten av Karin Alvtegen

""En marginell påverkan i systemet kan på sikt få stora och oförutsägbara effekter någon annanstans"

Titel: Fjärilseffekten
Författare: Karin Alvtegen
Serie: -
Genre: Roman
Antal sidor: 256
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Brombergs
ISBN: 978-91-7337-511-5
Utgivningsår: 2013
Format: Pocket





Första meningen: Ett obekant ljud.

Handling: En bil krockar av en oförklarlig anledning med ett Intercitytåg. Elva människor dör. Men vad leder egentligen fram till olyckan? Finns det ett exakt startögonblick? Vem mer än bilföraren bär skulden? Alla händelser förgrenar sig bakåt. Tillfälligheter vävs samman i ett oändligt nät som bildar ett nu.

Mitt omdöme: Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Den är rätt så kort men ändå fylld med känsla. Man kommer otroligt nära de tre karaktärerna - Anders, Bodil och hennes dotter Viktoria. Jag gillar grundtanken med boken, det känns aktuellt. Jag gillar ju sådana här teorier.

Fast jag tycker inte att bokens innehåll och dess resa motsvarar vad den "skulle" handla om. Men det kanske bara är jag... För mig är det en liten lucka i slutet, och jag hade gärna fått uppleva det ännu tydligare hur varje handling leder fram till något - den s.k fjärilseffekten.

Men i det stora hela var det underbart att få läsa Fjärilseffekten, jag gillade den skarpt.

Mitt betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar