torsdag 15 oktober 2015

Nytt i hyllan #6 Seriefrossa

Jag har under den senaste tiden samlat på mig olika bokserier. Det kommer bli en spännande upplevelse att få läsa dessa. Samtliga är begagnade, med undantag för "A song of ice and fire". Jag köper i stort sett aldrig nytt men denna gång gjorde jag ett undantag.

Dessa serier har jag fyndat
Ramses
Jordens barn
Vargbröder
A song of ice and fire
Sagan om Valhalla
Fogelströms "Stad-serie"
Första boken i "Det stora århundradet" - Brobyggarna

Christian Jacq´s serie om Ramses. Så synd att bok nr 2 är lite annorlunda, kanske kan jag hitta en liknande snart. Detta blir extra spännande eftersom jag faktiskt varit i Egypten och besökt Luxor, Konungarnas Dal, åkt över Nilen och tittat på dessa magnifika byggnader. Framför allt minns jag att det var så jäkla varmt! I öknen liksom...

Serien om Ayla av Jean M. Auel! Hela bunten, nästan. En bok fattas men den har jag läst delade meningar om. Dessa räcker ett tag ;-) Men det är samma sak här, "Nionde grottan" skiljer sig lite från de andra. Men det gör nog inget, eller...?

Älskade vargbröder. Den första boken är oslagbar. Vet ni vad som är häftigt med denna bild? Nämligen att det var just den andra boken som är i pocket, som jag redan har i inbundet format men uppe i Sundsvall. Lyckat sammanträffande!

Game of Thrones första 5 böcker. Så snygga! Det kommer både bli ett äventyr att läsa dessa, men också en utmaning eftersom jag vanligtvis inte läser engelska. Men det ska nog gå bra.

Första boken Freja läste jag här om veckan och tyckte den var spännande och häftig. Såklart vill jag ha serien i min hylla, dessutom som inbunden.

Per Anders Fogelströms serie om Stockholm. Böckerna är med på Världslitteraturlistan, och handlar om Henning Nilsson som vandrar till Stockholm i slutet på 1800-talet. Sedan får vi följa han och hans familjen när de lever i vår 1900-talets huvudstad. Dessa känns som ett måste att läsa.

Tänkte också läsa Jan Guillou´s serie om Det stora århundradet och se vad jag tycker. Den första är ju Brobyggarna. I så fall blir det att spana efter de resterande. Guillous serie är en annan skildring av 1900-talet, bara intressant att få olika aspekter av det hela.

Sådär.
Om ni har börjat undra så har jag fått skaffa mig en till bokhylla. Men den passar så fint in...

Så nu vet ni vad jag kommer ägna mig åt ett bra tag framöver... Vore intressant att veta om ni har läst någon serie eller bok, eller om ni funderar på att göra det, och vad ni tycker om dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar