torsdag 29 oktober 2015

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström




Titel: Mina drömmars stad
Författare: Per Anders Fogelström
Serie: Stadsserien #1
Genre: Historisk roman
Antal sidor: 290
Språk: Svenska
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Förlag: Albert Bonnier
ISBN: 91-0-057439-2
Utgivningsår: 2003 (1960)
Format: Inbunden





Första meningen: I begynnelsen fick staden sitt sigill och märke: murar och torn intill vatten.


Handling: En sommarkväll 1860 kommer Henning Nilsson vandrande till staden han drömt om. Det är den stora omvandlingens tid: industrier växer fram och nya möjligheter öppnar sig - till arbete, bröd och lycka. Men för de flesta är Stockholm en mörk och fattig stad, och Henning får slita hårt. Nöden är aldrig långt borta när han tillsammans med Lotten, flickan han gifter sig med, söker skapa en ljus tillvaro.
~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~ ~  ~  ~  ~  ~  ~ ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~
Mitt omdöme: När jag läste om Henning Nilssons liv i slutet på 1800-talet, såg jag framför mig de där svart-vita filmerna från en svunnen tid, som också gick i lite snabbspolning. Människor som lite hackigt går fram och tillbaka på den vita duken. Men allt eftersom jag kom in i boken så saktades dessa scenerna in och jag var där med Henning, och upplevde det han mötte i hans vardag.

Det var ett hårt liv de levde, människorna som var med och fick vår huvudstad att växa. Och fastän de kämpande mödosamt så hade de alltid hoppet nära. och varandra.

Henning, det går inte att inte gilla honom. Han verkar så snäll, anstränger sig och gör sitt yttersta och sköter sig. Och hans fru, Lotten, gör sitt bästa för att deras hem ska vara en ren ö från gatornas smuts. Man känner verkligen deras kamp men också deras hopp. Alltid siktar de framåt. Tänk att deras slit belönades i vår tid, vilken bekvämlighet vi har det om man jämför. Tänk den trångboddheten, smutsen, det hårda arbetet och knappa maten. Fogelström gör det väldigt bra att beskriva den här tiden och människorna. Och jag tyckte att det lite gamla språket stärkte känslan om den ännu äldre tiden.

Jag blev lite extra förtjus när min hemstad, Sundsvall, plötsligt dök upp i dialogerna. Det var roligt, att strejken där kom på tal bland människorna i huvudstaden också.

Det är absolut en läsvärd bok. Kanske inte just som en hisnande läsupplevelse vad gäller språk eller intrig, men för den historiska tid som Fogelström berättar om så himla bra.

Mitt betyg: 3 av 5

Serien:
1. Mina drömmars stad (1860-1880)
2. Barn av sin stad (1880-1900)
3. Minns du den stad (1900-1925)
4. En förvandlad stad (1925-1945)
5. Stad i världen (1945-1968)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar